Om KlosterEg

Sådan blev det til

Min hjemmesides navn KlosterEg kommer af, at jeg under ombygning af mit hus fandt nogle egestolper, som med stor sandsynlighed stammer fra det franciskanerkloster, Erik af Pommeren opførte ca. 1419 i Nykøbing F.

Munkefløjen af dette kloster blev nedrevet og solgt som byggematerier til genbrug ca. 1810, hvilket er på samme tid, som mit hus blev opført. En af stolperne har et taphul på ca. 40 cm, hvilket betyder, at den har været forbundet med en bjælke, der havde en dimension på 40 cm. = 16 tommer.

Siden min læretid som snedker startede i slutningen af 50érne, har især dansk egetræ haft min store interesse pga. sit flotte udseende og mange anvendelsesmuligheder. Egetræ har gennem tiderne været anvendt til møbler, trapper, bindingsværk, kirkeorgler, kirkeinventar, skibsbygning og til opbevaring af vin og meget andet. Garvesyre fra egetræ har endvidere været anvendt til garvning af huder.

At dansk egetræ har været anvendt igennem alle tider, er det ikke uden grund. Egetræ synes at være designet til netop det danske klima med meget vekslende vejr og ikke mindst det meget fugtige vejr. En egetræsstolpe placeret direkte i jorden har en holdbarhed på op til ca. 30 år. Egetræ i et overdækket udemiljø har en holdbarhed til op til 150 år.

På rejser er jeg altid blevet tiltrukket af specielle døre smukt udført af egetræ. I mit fotogalleri deler jeg gerne billederne med andre interesserede.