Renovering af Nr. Kirkeby Kirke

Nørre Kirkeby Kirke er opført ca. 1150

Kirken var i middelalderen formodentlig herredskirke i Falster Nørre Herred.

Den rundbuede norddør står tilmuret, syddøren er bevaret i brug men stærkt omdannet, i apsiden ses et rundbuevindue med bred smig. På et tidspunkt er skibet blevet forlænget mod vest. Våbenhuset er fra nyere tid.

Den tårnløse Nørre Kirkeby kirke er opført i sidste halvdel af 1100-tallet af kløvet kampesten og afsluttet foroven med kridtsten. Den hører således til de ældste kirker i landsdelen. Ved en restaurering har man fundet kalkmalerier udført omkring år 1200, disse er dog overkalket igen.

Under udskiftning af den eksisterende tagbelægning på Nørre Kirkeby Kirkes sydside har det vist sig, at den eksisterende tagkonstruktion er meget nedbrudt pga. råd og efter et angreb af egens borebiller. Det betyder, at der skal udskiftes en betydelig del af den eksisterende konstruktion. Udskiftningen skal i følge Nationalmuseet og den Kongelige bygningsinspektør udføres svarende til de eksistrende konstruktioner i egetræ.

Klik på et billede for at se det i en stor udgave eller starte et slideshow.
Brug evt. piletasterne til at bladre imellem billederne og klik "X" for at afslutte.